12 grudnia w naszej świątyni odbył się premierowy pokaz kopii dwóch obrazów słynnego włoskiego malarza Michelangelo Merisi da Caravaggio „Złożenie do grobu” i „Siedem uczynków miłosierdzia”.
Premierowy pokaz kopii obrazów Caravaggia wpisuje się w wielkie wydarzenie kulturalne, jakim jest wystawa prac włoskiego mistrza na Zamku Królewskim w Warszawie.
„To wydarzenie duchowe i artystyczne, które jest nierozłącznym elementem działalności naszego kościoła św. Stanisława Kostki, który jest wspaniałym miejscem do ekspozycji takich dzieł. To unikatowy blisko 200-letni kościół, przeznaczony m.in. na centrum kulturalne miasta, perła na aleksandrowskim szlaku zabytków architektonicznych. Nawiązując do wydarzenia na Zamku Królewskim chcieliśmy również i w naszej świątyni, dać możliwość zobaczenia tego co ten wielki wybitny malarz baroku, mistrza światła i cienia Caravaggio poprzez swoje prace przekazuje w ramach dzielenia się dobrą nowiną” – mówi ks. Jacek Stasiak z kościoła św. Stanisława Kostki.
Michelangelo Merisi, znany pod przydomkiem Caravaggio, był prekursorem baroku i nowoczesności. Choć sam był postacią kontrowersyjną, swój talent najpełniej rozwinął na gruncie sztuki sakralnej.
Nie idealizował świata. Jego modelami byli nędzarze i ludzie o pospolitych fizjonomiach. Doświadczony życiem malarz zestawiał jego blaski i mroki, jednocześnie zachwycając i oburzając sobie współczesnych.
Kopie dzieł Caravaggia, które można podziwiać w kościele św. Stanisława Kostki w Aleksandrowie Łódzkim, to „Złożenie do grobu” i „Siedem uczynków miłosierdzia”.
Obraz „Złożenie do grobu” cechuje typowe dla artysty ciemne tło pozbawione jakichkolwiek szczegółów. To zamierzony zabieg malarza, służący temu, by nic nie odwracało uwagi widza od tytułowej sceny złożenia ciała martwego Chrystusa w grobie.
Pierwszoplanowa postać Jezusa pozbawiona jest oznak boskości, jedynie jego wyidealizowane ciało i jaskrawe światło wyróżniają go z grupy ludzi. Ciało Chrystusa unoszą św. Jan Apostoł i św. Nikodem, za nimi stoją trzy Marie, Matka Boża, Maria Kleofasowa i Maria Magdalena.
Obraz „Siedem uczynków miłosierdzia” przedstawia tytułowe siedem uczynków miłosierdzia względem ciała: pochować zmarłych, odwiedzać uwięzionych, nakarmić głodnych, schronić bezdomnych, okryć nagich, odwiedzić chorych i napoić spragnionych. Caravaggio połączył je wszystkie w jedną, pełną symboliki i dramatyzmu kompozycję. Wierzchołek obrazu poświęcony jest Dziewicy Maryi, która wraz z małym Jezusem, wspieranym przez dwóch aniołów, reprezentuje miłosierdzie i współczucie.
Kopie dzieł Caravaggia dołączyły do innych słynnych obrazów najwybitniejszych malarzy baroku „Ukrzyżowanie” Rubensa, „Zwiastowanie” Murillo, „Powrót syna marnotrawnego” Rembrandta, które już zdobią wnętrza zabytkowej świątyni.